0
09367079491

درسنامه کلمات پرسشی  wh در زبان انگلیسی

یکی از نقص هایی که در آزمون های بین المللی نظیر آیلتس دیده می شود اینست که داوطلب سوال نمی پرسد و تنها به سوال جواب میدهد در حالی که یک مهاجر در کشور انگلیسی زبان در درجه اول نیاز به پرسیدن سوال دارد و نه پاسخگویی. هر چند همین که فرد در آزمون صورت سوال را درک می کند و به آن جواب میدهد نشان از درک نسبی از نحوه سوال پرسیدن دارد اما باز این موضوع دلیل بر این نمی شود که خوب بتواند سوال کند. این بحث به کنار برای پرسیدن سوالاتی که با wh شروع میشوند بسته به اینکه در چه زمانی (tense) هستند از یک قالب مشخص پیروی می شود که به قرار زیر می باشد:

قالب سوال سازی کلمات پرسشی wh

Wh-word + auxiliary verb (مربوط به زمان مربوطه) + Subject + Verb + Object (if any) + Adverbs (time, place, manner, etc.)

 

بر اساس قالب بالا ابتدا کلمه پرسشی سپس فعل کمکی، بعد فاعل، بعد فعل، بعد مفعول (اگر وجود داشته باشد) و بعد قیدها اگر وجود داشته باشند آورده می شود. قالب بالا برای ۹۹ درصد افعال زبان انگلیسی که افعال کامل (full verbs) هستند صحت دارد. همانطور که در مبحث بررسی ۳ دسته افعال مهم زبان انگلیسی مطرح شد افعال to-be در معنی اصلی  خود “بودن” و مدال (modal) نیاز به فعل کمکی ندارد و خودشان به خودشان کمک می کنند. مثال:

What can you do?

چیکار میتونی انجام بدی؟ (چه توانایی داری؟)

Where is Ali?

علی کجاست؟

Where does Sara live?

سارا کجا زندگی می کند؟

What do you do every day?

هر روز چیکار میکنی؟

What do you eat for lunch every day?

هر روز برای نهار چی میخوری؟

توضیح: در ۲ جمله اول میبیند که ابتدا مدال و سپس فعل to-be در معنی اصلی “بودن” وجود داشت که نیاز به استفاده از هیچ فعل کمکی نبود و خودشان در شکل دادن حالت سوالی به خودشان کمک کردند. اگر میخواهید در مورد افعال کامل و تفاوتشان با افعال to-be و افعال مدال بدانید این مطلب را بخوانید.

در مثال آخر نیز همه مولفه ها وجود داشت ابتدا کلمه پرسشی سپس فعل کمکی (چون eat یک فعل کامل است) سپس فاعل (you) سپس  فعل اصلی eat و در انتها قید زمان  (adverb of time) آورده شده است.

 

لیست جدول کلمات پرسشی با wh

چه وقتی؟ کی؟when
کجا؟where
چرا؟why
چه چیزی؟، چه؟what
چه کسی؟ (در جایگاه مفعولی) (متداول نیست)whom
مالِ چه کسی؟whose
کدام یک؟ (در هنگام انتخاب)which
چه کسی ؟(در جایگاه فاعلی و مفعولی)who

در این میان whose، which قالب جداگانه ای دارند که مشابه قالب اصلی نیست . این قالب به شکل زیر می باشد:

Which/whose + noun  (اسم) + auxiliary verb (مربوط به زمان مربوطه) + Subject + Verb + Object (if any) + Adverbs (time, place, manner, etc.)

در  واقع همان قالب قبلی است اما بعد از which  یا whose بایستی یک اسم بیاید. مثال:

Which car do you like?

کدام ماشین رو دوست داری؟

Whose car is it?

این ماشینِ کیه؟

البته به صورت غیر رسمی (informal) و در گفتار  میتوان بعد از which اسم نیاورد. مثال:

Which do you like?

کدوم رو دوست داری؟

در اینجا مخاطب خود میداند که منظور گوینده از “کدوم” انتخاب از بین چه مواردی است.

یک نکته مهم در مورد حروف اضافه (preposition)

در زبان فارسی وقتی میخواهیم یک پرسشی به همراه حرف اضافه مطرح کنیم فرضا بخواهیم بپرسیم” درباره ی چی هست این کتاب؟” معمولا حرف اضافه اول گفته میشود و اگر بخواهیم لغت به لغت ترجمه کنیم چنین سوالی می شود:

About what is this book?

این کتاب راجب چیه؟

این حالت در انگلیسی مصطلح نیست و معمولا سعی میکنیم که حرف اضافه فعل را به آخر سوال ببریم و سوال بالا به شکل زیر میشود:

What is this book about?

این حالت متداول در زبان انگلیسی است. چند مثال دیگر:

Who does she work for?

او برای کار میکنه؟

Who did you give the keys to?

به چه کسی کلید ها رو دادی؟

تمرین

جملات زیر را به انگلیسی تبدیل کنید:

اون ماشین کیه؟

Whose car is that?

کی رفتی؟

When did you go?

چرا الان داری میای؟

Why are you going now?

راجب چی حرف میزد؟

What did he/she talk about?

غذاتو با چی خوردی؟

What did you eat your food with?

کجا داری میری؟

Where are you going?

چرا خامه رو با مربا نمیخوری؟

Why don’t you eat cream with jam?

کدومشو دوست داری؟

Which one do you like?

 

اما Who

به دلیل پیچیدگی خاصی که این کلمه پرسشی دارد به صورت جداگانه به آن می پردازیم. ابتدا در حالت معمول که در صورت سوال فاعل داریم و داریم راجب مفعول میپرسیم. مثال:

Who do you like?

چه کسی رو دوست داری؟

در مثال بالا طبق قالب قبلی همه مولفه های اصلی حضور دارند فعل کمکی do و بعد فاعل you و بعد فعل اصلی. در واقع ما با این سوال به دنبال مفعول میگردیم. به بعبارت دیگر سوال میکنیم تو چه کسی را دوست داری؟ فرض کنید جواب سوال باشد I like Sara (من سارا رو دوست دارم) در واقع Sara مفعول جمله پاسخ است و ما با سوال بالا به دنبال مفعول (object) بودیم. در این حالت که به دنبال مفعول هستیم میتوان به جای who از    whom نیز استفاده کرد اما توجه داشته باشید که این حالتِ whom تقریبا old-fashioned و منسوخ شده است و همان who را اکثرا به کار میبرند.

 

حال اگر بخواهیم بپرسیم “چه کسی تو رو دوست داره؟” سوال چگونه میشود؟ در اینجا ما به دنبال فاعل (subject) هستیم یعنی در واقع فرضا جواب میشود “سارا من رو دوست دارد.” پس سارا فاعل است و ما با طرح سوال به دنبال فاعل هستیم. هر گاه با طرح سوال به دنبال فاعل باشیم قالب ما دیگر به نه فعل کمکی نیاز خواهد و نه فاعل چون ما در واقع میخواهیم بدانیم فاعل کیست پس منطقا نباید در صورت سوال حضور داشته باشد. سوال “چه کسی تو رو دوست داره؟” بدین شکل می شود:

Who likes you?

چه کسی تو رو دوست داره؟

در مثال بالا میبینید که فعل کمکی و فاعل وجود ندارند. سوال چرا like ، s گرفت و به صورت مفرد مورد استفاده قرار گرفت؟ این یک قانون است که هر هنگام با who میخواهیم در مورد فاعل سوال کنیم بایستی فعل بعد از آن به صورت مفرد مورد استفاده قرار بگیرد. مثال دیگر:

Who plays football every day?

چه کسی هر روز فوتبال بازی می کند؟

حتی اگر بدانیم در جواب این سوال باید از فاعل جمع استفاده کنیم باز سوال به صورت مفرد مورد استفاده قرار میگیرد. یعنی در جواب سوال بالا میتوان گفت:

They play football every day.

آنها هر روز فوتبال بازی می کنند.

تمرین

به کی گفتی؟

Who did you tell?

کی به تو گفت؟

Who told you?

کی اونجاست؟

Who is there?

اونا کین؟

Who are they?

کی میاد؟

Who comes?

کی داره میاد؟

Who is coming?

با کی داشتی حرف میزدی؟

Who were you talking with?

راجب کی داشتی حرف میزدی؟

Whou were you talking about?

توجه داشته باشید از این بخش به بعد مخصوص زبان آموزان سطح پیشرفته معادل آیلتس ۷ به بالا می باشد و مطالعه آن برای دیگر زبان آموزان اولویت نداشته و در برخی موارد ممکن است باعث سردرگمی بیشتر زبان آموز شود. از این رو نگار بوستان مطالعه ی این بخش ها را توصیه نمیکند.

نکته فوق پیشرفته (مخصوص زبان آموزان بوستان هفتم و بالاتر)

اینکه گفته شد هنگامی که در مورد فاعل سوال میکنیم فعل کمکی حذف می گردد تنها در ۲ زمان حال ساده (present simple) و گذشته ساده (past simple) صادق است و در دیگر زمان ها تنها فاعل حذف می گردد و فعل کمکی برای حفظ هویت آن زمان (tense) باقی می ماند. مثال:

Who tells you?

کی به تو میگه؟

Who told you?

چه کسی به تو گفت؟

Who is telling you?

چه کسی الان داری به تو میگوید؟

Who has told you?

چه کسی به تو گفته است؟

Who will tell you?

چه کسی به تو خواهد گفت؟

Who was telling you?

چه کسی داشت به تو میگفت؟

در مورد افعال to-be در معنی اصلی خودشان “بودن” و  مدال ها از خود آنها استفاده میکنیم چرا که ذاتا به فعل کمکی نیاز ندارند و ربطی به این مضوع ندارد. مثال:

Who can tell you?

چه کسی میتونه به تو بگوید؟

Who are they?

آنها چه کسانی هستند؟

 

توضیح: همانطور که میبینید در مورد افعال to-be در معنی اصلی خودشان “بودن” و افعال مدال از چیزی کمک نگرفتیم و تنها از خودشان استفاده کردیم. یک نکته دیگر اینکه اگر از افعال to-be برای پرسیدن در مورد فاعل سوال کنیم باید فعل با فاعل تطبیق داشته باشد و دیگر مانند افعال کامل (full verbs) تنها از فرم مفرد singular verb استفاده نمی کنیم. علت آنست که علی رغم اینکه ما داریم در مورد فاعل سوال میکنیم خود فاعل نیز در صورت سوال وجود دارد. They در واقع خود فاعل است و ما میخواهیم در مورد ماهیتش سوال کنیم یعنی جواب  فرضا می شود “آنها معلم هستند.” در واقع معلم بودن آنها مسند (complement) است. از آنجایی که در واقع همواره بایستی در هنگامی که فاعل وجود دارد مساله تطابق بین فاعل و فعل (subject verb agreement) رعایت گردد چون در این حالت فاعل که they باشد خود در صورت سوال وجود دارد باید حتما از are استفاده شود تا تطابق بین فاعل و فعل برقرار باشد. (اگر مطلب سنگین است و نیاز به نمره بالاتر از ۷ ندارید زیاد روی آن فکر نکنید.)

ابهام یا سوالی دارید؟ در بخش نظرات مطرح کنید کمتر از ۲۴ ساعت پاسخگو هستیم.

منبع: نگار بوستان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *