0
09367079491

درسنامه جامع کاربرد حروف تعریف (Indefinite Article) A و An

حرف تعریف

اگر میخواهید مستقیما به سراغ تمرین ها بروید از لینک های زیر استفاده کنید:

استفاده از حروف تعریف نامعین یا نکره (indefinite article) یکی از مسائل اساسی شکل دادن یک گفتگو یا نوشتار صحیح است. به طور کلی اکثر اسم ها (noun) در زبان انگلیسی به an، a ، the یا s جمع نیاز دارند و اسم ها معمولا تنها و بدون حروف تعریف (zero article) نمی آیند. مثال:

A book

یک کتاب

The book

آن کتاب (معرفه، مشخص)

Books

کتاب ها

در زبان انگلیسی یک اسم معمولا تحت  ۳حالت زیر ظاهر میشود. یا s جمع دارد یا حرف تعریف معین یا نامعین قبل از خود دارد.

در پایان این درسنامه به مواردی که اسم ها بدون حروف تعریف (zero article) می آیند خواهیم پرداخت. این گرامر موضوعی است که اکثریت داوطلبین سطوح پایه (معادل آیلتس چهار و پایین تر) در آن مشکل دارند.

 

کاربردهای مشترک a و an

  1. هر دو اینها یکی از کاربردهایشان استفاده برای توصیف اسامی قابل شمارش (countable noun) است که شناخته شده نیستند و نامعین هستند. مثال:

You will need to see a doctor soon.

شما نیاز دارید به زودی پیش یک دکتر بروید.

در اینجا مهم نیست که باید پیش کدام دکتر خاص برود بلکه تاکید بر روی بیمار بودن شخص است و اینکه بایستی یک دکتر فارغ از اینکه کدام دکتر خاص باشد او را  معاینه کند. اگر میخواهید در مورد اسامی قابل شمارش (countable noun) و غیر قابل شمارش (uncountable noun) بیشتر بدانید اینجا را ببینید.

 

  1. کاربرد دوم هر دو حرف تعریف استفاده برای تعیین تعداد یا مقدار چیزی است و به هر دو به معنی “یک” می باشند. مثال:

I will be in London for a year.

من به مدت یک سال در لندن خواهم بود.

در اینجا a  معنی “یک” میدهد و به حتی به جای آن می توان از one نیز که معنی “یک” میدهد استفاده کرد. به عبارت دیگر جمله زیر مشابه جمله بالاست:

I will be in London for one year.

من یک سال در لندن خواهم بود.

تنها تفاوت جزیی که دارند اینست که تاکید one بر روی یک سال بودن به نسب a بیشتر است. اگر میخواهید در مورد کاربردهای one بیشتر بدانید مطلب بررسی جامع کاربردهای one را بخوانید.

کاربرد فوق پیشرفته (مخصوص زبان آموزان بوستان هفتم و بالاتر)

A یا an می توانند موردی خاصی از یک مفهوم کلی (general concept)  را نیز بیان کنند. مثال:

There is an airplane in the sky.

یک هواپیما در آسمان وجود دارد.

 

در اینجا آسمان یک مفهوم کلی است که همه می دانند وقتی صحبت از آن می شود چیست. حال مثال زیر را ببینید:

In her dream, she saw a bright golden sky.

در خوابش، او یک آسمان درخشان طلایی رنگ دیده بود.

در اینجا می بینیم که مفهوم جدید و نو نسبت به مفهوم عرفی آسمان ارائه کرده است و به جای the از a استفاده کرده است.

 

تفاوت در استفاده a یا  an

نحوه استفاده از a یا an  یکی از اشتباهات نهادینه شده در مدارس  و برخی موسسات زبان است. زبان آموزان سطوح پایه اکثرا فکر می کنند که اگر کلمه ای با حروف صدادار  (vowel) شروع شود an و اگر با حروف بی صدا یا صامت ها (consonant) شروع گردد به a نیاز دارد. از این رو یک لیست بی پایه و اساس به داوطلبان با عنوان لیست حروف صدا دار آموزش می دهند که از پایه غلط است. اصلا مساله حروف صدا دار یا بی صدا نیست. برای اینکه بدانید قبل از کلمه ای از a یا an  استفاده کنید باید تلفظ کلمه را از قبل بدانید. اگر تلفظ کلمه را ندانید و تنها ظاهر آن را ببینید به هیچ وجه نمی توان گفت که به a نیاز دارد یا an. اصل کلی بدین شکل است: در صورتی که ابتدایِ تلفظِ کلمه ای با اَ – اِ – اّ – آ- او – ایی شروع شد از an استفاده می شود و در غیر اینصورت از  a  استفاده می گردد. مثال:

A book

یک کتاب

  An apple

یک سیب

A car

یک خودرو

 An egg

یک تخم مرغ

حالا دو مثال معروف:

قبلا احتمالا در برخی موسسات یا مدارس آموخته اید که U  حرف صدا دار است و باید از an استفاده کرد در حالی که همیشه a university می نویسیم. ببینید:

A University

طبق اصل گفته شده کلمه university تلفظ آن با “ی” شروع می شود که صدا دار نیست پس a  می خواهد. ِیک مثال دیگر hour به معنی ساعت است که می گویم an hour چرا که اول تلفظ آن با “آ” یا “اَ” شروع می گردد (۲ تلفظ دارد). در حالی که در مدارس اینطور آموزش داده شده که h حرف بی صدا است و به a نیاز دارد. اگر میخواهید در مورد کاربردهای the که یک حرف تعریف معین (definite article) است بدانید مطلب بررسی جامع کاربردهای the در زبان انگلیسی را بخوانید.

 

نکته پیشرفته (مخصوص زبان آموزان بوستان ششم و بالاتر)

چرا میگوییم a student  و نمیگوییم an student؟ مگر student اولش با “اِ” شروع نمی شود؟

خیر. اول student با “اِ” شروع نمی شوند و این یک اشتباه رایج در بین زبان آموزان ایرانی است. تقریبا همه کلماتی که با s  شروع می شوند به صورت “س” ساکن خوانده می شوند و کسره در ابتدای آنها نیست. در واقع تلفظ صحیح “ستودِنت” است . “اِ” در ابتدای تلفظ نیست و “س” ساکن است.

تمرین

A Stone or an stone

A stone

یک ماشین زرد

A yellow car

یک مسافرت یک ساعته

A one-hour trip note: an-hour trip is wrong

هفته ای یکبار یک بستنی میخورم

I eat an ice cream once a week. “a” here means “every” or “per”

توجه داشته باشید از این بخش به بعد مخصوص زبانآموزان سطح پیشرفته معادل آیلتس ۶ به بالا می باشد و مطالعه آن برای دیگر زبان آموزان اولویت نداشته و در برخی موارد ممکن است باعث سردرگمی بیشتر زبان آموز شود. از این رو نگار بوستان مطالعه ی این بخش ها را توصیه نمیکند.

تحت چه شرایطی قبل از اسم حرف تعریف (article) نمی آید؟

توجه داشته باشید که این مبحث و مبحث کاربرد های the  علی رغم سادگی به جرات میتوان گفت سخت ترین و پیچیده ترین گرامر موجود در زبان انگلیسی است و مطالعه این موارد برای زبان آموزان بوستان هفتم و بالاتر توصیه می گردد. به طور کلی بیان a، an یا the، صفات ملکی، s جمع یا حرف تعریف هیچ (zero article) در راستای تعیین معرفه، نکره یا عام بودن اسم انجام میگیرد. و اگر اسمی بنابر هر نشانه ای یکی از ۳ ویژگی عام بودن، نکره بودن و یا شناخته شده بودن را گرفت دیگر نیاز به حرف تعریف ندارد. آنچه که zero article را پیچیده میکند اینست که دو مشخصه همزمان دارد یک اینکه عمدتا برای عام کردن و کلی کردن مفاهیم استفاده میشود و دوم اینکه برای معرفه بودن نیز استفاده می گردد. در مجموع ۵  قانون وجود دارد که تحت این موارد از هیچ حرف تعریفی قبل از اسم استفاده نمی شود:

  1. قبل از اسم ها خاص

اسم های خاص قبل از خود به هیچ حرف تعریفی نیاز ندارند چون فی نفسه یکی از سه ویژگی عام بودن، معرفه بودن و نکره بودن را دارند و آن ویژگی معرفه بودنشان است که به آنها داده شده است. البته تا انتهای مطلب بخوانید چرا که این موضوع کمی پیچیدگی دارد.

Tehran is the capital of Iran

تهران پایتخت ایران است

Ali is in the class.

Ali’s car is beautiful.

توجه داشته باشید که همانطور که Ali به تنهایی اسم خاص است عبارت Ali’s car یا his car نیز به نوعی شناخته شده (known) و معین (specific) محسوب میشوند چون همانطور که گفتیم به واسطه ی این نشانه Ali معرفه و شناخته شدند و اساسا آوردن حروف تعریف یا استفاده از s جمع در راستای اعطای یکی از این ۳ ویژگی به اسم است که در اینجا با آوردن Ali داده شده است و به حرف تعریف نیاز ندارد چون به واسطه ی Ali یا his معرفه یا شناخته شده است.

 

روزهای هفته و ماه های سال، نیز از آنجا که با حروف بزرگ نوشته میشوند به نوعی خاص بوده و اگر بخواهند در معنی عام یا معرفه مورد استفاده قرار بگیرند بدون حرف تعریف می آیندد. مثال:

I only worked On Monday last week.

شماره صفحه، شماره اتاق و موارد مشابه که به نوعی مشخص یا specific باشند  بدون حرف تعریف می آیند چرا؟ چون همانطور که گفتیم ویژگی معرفه بودن را خود از قبل دارند. مثال:

Go to room 22.

به اتاق ۲۲ بروید.

اسم رشته ها (History و …)، اسم ورزش ها (swimming، Tennis) و زبان های مختلف (English، French) بدون حرف تعریف می آیند چون فی نفسه ویژگی معرفه بودن را دارند و برای همگان شناخته شده هستند. مثال:

I like football.

  1. مفهوم عام (generalization) بعد از حرف اضافه

گفته شد که ویژگی اصلی zero article عام کردن مفاهیم است. اغلب (نه همیشه) اگر بعد از حرف اضافه ای (preposition) یک مفهوم عام یا اسم انتزاعی (abstract noun) بخواهد با یک اسم بیان شود به هیچ حرف تعریفی نیاز ندارد. مثال:

We should invest in education.

He goes to school every day.

I go to school by car.

The country is at war.

 

در مثال دوم school در معنی عام استفاده شده و یک مدرسه خاص نیست. در مثال سوم نیز یک ماشین خاص مد نظر نیست و به طور کلی وسیله نقلیه مورد استفاده اشاره میکند. در مثال چهارم نیز به همین شکل اشاره دارد که کشور اکنون در جنگ است که یک مفهوم کلی است در تضاد با اینکه در صلح نیست.

  1. وعده های غذایی (meals)

میتوان (نه اجبارا) قبل از وعده های غذایی مانند breakfast، lunch  و dinner به شرط آنکه قبل از آنها صفت نیاید میتوانند بدون حرف تعریف ظاهر گردد.

I ate breakfast at 7 AM.

من ساعت هفت صبحانه خوردم.

اما در صورتی که صفت بیاید میگوییم:

I had a delicious breakfast.

من یک صبحانه خوشمزه خوردم.

البته این بحث پیچیده ها و استثنائات فراوانی دارد مثلا در مبحث ویژگی های s جمع خوانده بودیم که یکی از ویژگی هایش برای عام کردن مفاهیم است. مثال:

Cars are useful.

ماشین وسیله مفیدی است.

در حالی که برای عام کردن همین یک مفهوم از عبارت زیر نیز بدون s جمع استفاده میکنیم. مثال:

She goes to work by car

She goes to work by cars

میبینیم که فقط جمله اول درست است علی رغم اینکه s برای ویژگی عام سازی نیز استفاده میشود. در مجموع اینگونه جمع بندی میکنیم:

استفاده از zero article در حالت هایی که مفهوم عام مد نظر باشد بایستی ابتدا بر کلیه کاربردهای the و a/an و همچنین s جمع مسلط بود اگر هیچ یک از آن کاربردها بر اسم مورد نظر قابل اعمال نبود بایستی سراغ zero article رفت. البته در هنگامی که مفهوم عام بعد از حرف اضافه می آید این رویه برعکس میشود و اول باید به سراغ zero article رفت و سپس به حروف تعریف معین یا نامعین، و یا s جمع نگاه کرد. از پژوهشگران زبانی تقاضا داریم نگاه خود را در این خصوص با ما به اشتراک بگذارند.

سوالی دارید؟ در بخش نظرات مطرح کنید کمتر از ۲۴ ساعت پاسخگو هستیم.

منبع: نگار بوستان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
بلهخیر
دیدگاه کاربران
  • سعید 4 جولای 2022

    درود
    واقعا سایت شما عالیه مطالبی که گذاشتین بسیار مفهومیه و قطعا باعث میشه به درک درستی از زبان انگلیسی برسیم

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *